...

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
Jak získat investora pro své podnikání? 

Jak získat investora pro své podnikání? 

Investor do firmy nepřináší pouze peníze, ale také své know-how, zkušenosti a kontakty v oboru. Jak a kde ho hledat a jak má vypadat pitch?
Investor do firmy nepřináší pouze peníze, ale také své know-how, zkušenosti a kontakty v oboru. Jak a kde ho hledat a jak má vypadat pitch?

Investor do firmy nepřináší pouze peníze, ale také své odborné know-how, zkušenosti a kontakty v oboru. Je skvělou variantou pro rozvoj vašeho byznysu, aniž byste si museli půjčovat od banky či shánět dotace. Častou miskoncepcí však bývá to, že investora zajímá jen byznys jako takový. Opak je pravdou. Investují hlavně do vás jako člověka, než do nápadu. Zajímají ho teda především zkušenosti, motivace, dovednosti apod. 

Jak tedy takového investora získat a co vše je zapotřebí vědět, než se pustíte do hledání? 

Kde začít? 

Každý investor bude chtít vědět, o čem je vaše firma a jaký potenciál má k růstu. Definice hodnot, mise a vize je samozřejmostí. Dále musíte mít jasně nastavenou strategii a vědět o svých silných i slabých stránkách. Jak už jsme zmínili na začátku, připavte se, že bude chtít vědět také o vás a o vaší motivaci a zkušenostech. Pokud budete shánět investora, je důležité mít vydefinované vaše “proč” a mít skvěle připravený pitch (=prezentace projektu nebo myšlenky investorům za účelem získání kapitálu) vaší firmy. 

Důležitým aspektem jsou i čísla, které pomohou investorovi pochopit současný stav a potenciál vaší firmy. 

V prezentaci neboli “pitchi” pro investora zahrňte: 

  • Vaši vizi, motivaci a případné zkušenosti 
  • Aktuální situaci firmy a cestu zákazníka 
  • Prezentujte vaše budoucí plány
  • Finanční výkazy (zahrnout jen to nejdůležitější) 
  • Tržby a tržní potenciál (prezentujte informace o aktuálních tržbách vaší firmy, růstovém trendu a o předpokládaném vývoji do budoucna) 
  • Vývoj firmy od jejího začátku (soustřeďte se jen na klíčové momenty) 
  • Představte vaši cílovou skupinu
  • Informujte o vaší konkurenci 
  • Uveďte váš investiční požadavek, na co finanční prostředky alokujete a jaké další požadavky na investora máte 

Nechte si zrevidovat váš byznys pomocí sales auditu, díky němu snadněji zjistíte, jaký potenciál má váš byznys. Navíc investorům pomáhá v rozhodování při investování. 

“Na víkendové akci jsem absolvovala přednášku a workshop na téma „Všem se to líbí, ale nikdo to nechce, aneb jak vyrůst na prvních 100 klientů“ s Filipem Soukupem a Honzou Laiblem. Dostala jsem od kluků několik velice konkrétních rad k situaci, se kterou jsem bojovala přes rok a půl. Pár dní po workshopu jsem jela na další B2B schůzku a po roce a půl je deal konečně uzavřený! Neskutečné, že jen pár slov v mém pitchi naprosto změnilo reakci našeho teď už obchodního partnera. Děkuju za všechny rady, bez Vás bych se nehnula z místa! 🙏💯”

Anna Janoštíková

Kde hledat investora? 

Možností, kde najít investora máte více a proto je důležité, abyste si v hledání udělali systém. Sepište si proto seznam nebo si vytvořte detailní tabulku, kde si budete zaznamenávat jednotlivé kontakty, kdy jste komu už napsali, kde jste sehnali daný kontakt a další informace, které vám budou připadat důležité. 

Oslovte svůj network – kontaktujte lidi, které už znáte, a kteří už znají vás. Obraťte se na podnikatele ve vašem okolí, kolegy, známé a nebojte se zeptat. Znáte přece pořekadlo – “líná pusa, holé neštěstí,” že? Uvidíte, že brzy najdete kontakty, které můžete oslovit. 

Oslovte firmy –  najděte firmy, které už svého investora získali a od nich zjistěte, jak toho dosáhli. Ze získaného know how se můžete snadněji inspirovat a najít investora i pro vás. Nezapomeňte také na vaše byznysové partnery, i tam se vám může poštěstit a najít investora i mezi nimi. Někdy může být investor mnohem blíže, než si myslíte. 

Angel investoři – oslovte tzv. andělské investory, kteří se soustředí na finanční pomoc startupům obvykle výměnou za podíl ve společnosti. K těm najdete cestu v soutěžích pro podnikatelské nápady, kde můžete takového investora pro váš byznys najít. Vhodnou možností je i platforma Busyman, kde můžete vložit svůj projekt a aktivně investory oslovovat. 

Hledejte na internetu – na internetové vyhledávání toho pravého investora je hlavně potřeba mít dostatek trpělivosti a času. Sehnat kontakty relevantních investorů není jen tak, nicméně i tam se vám může zadařit. Zkuste výše zmiňovanou platformu Busyman a další VC (Venture Capital) fondy jako je např. Nation 1.  

Buďte vidět – na profesní sociální síti LinkedIn můžete snadno najít toho pravého investora pro váš byznys, protože přesně tam se sdružují lidé z různých oborů a různých profesí. Zkuste tedy vaše štěstí tam a aktivně tyto lidi vyhledávejte. O tom, že hledáte investora můžete dát vědět i vy sami prostřednictvím příspěvků, které na síti zveřejníte. V tomto ohledu nezapomeňte i na PR a snažte se být co nejvíce vidět. 

Připravte se na investorskou schůzku a zanalyzujte váš byznys do posledního detailu. V rámci sales auditu získáte: 

  • doporučení konkrétních aktivit, které vaši firmu, její výkonnost a její výsledky budou dlouhodobě posouvat,
  • akční plán ze získaných dat o vaší firmě, 
  • aktuální stav obchodních procesů, nastavených strategiích a složení obchodního týmu vaší firmy, 
  • analýzu obchodu, která vám umožní zhodnotit výkonnost firmy, zároveň objevit i skrytý potenciál a identifikovat klíčové oblasti, které je potřeba optimalizovat pro dosažení růstu a většího zisku.

Autor článku

CSO | Specialista na obchod a business development

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.