...
✅ Nová edice knihy pro obchodníky

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
Proč a jak využívat CRM, když Excel už na řízení obchodu nestačí

Proč a jak využívat CRM, když Excel už na řízení obchodu nestačí

Excelové tabulky jsou trochu jako hrneček z pohádky Hrnečku, vař! Plní se dalšími a dalšími údaji, až nakonec přetečou tak, že se v nich nikdo nevyzná. Pokud vaše firma roste, budete muset dřív nebo později vyměnit Excel za CRM. V článku vám představíme, na co vás při pořízení CRM čeká.
Excelové tabulky jsou trochu jako hrneček z pohádky Hrnečku, vař! Plní se dalšími a dalšími údaji, až nakonec přetečou tak, že se v nich nikdo nevyzná. Pokud vaše firma roste, budete muset dřív nebo později vyměnit Excel za CRM. V článku vám představíme, na co vás při pořízení CRM čeká.

Co je CRM systém

CRM systém je nástroj, který soustředí všechna data o vašich zákaznících na jednom místě a přehledně. Obchodní tým (ale i další lidé ve firmě) díky tomu snadněji využívá data k získání úspěšných zakázek a k udržování zákaznické spokojenosti. CRM jde pořídit jako samostatný cloudový nástroj nebo jako součást ERP systému.

Mezi vývojáři CRM se říká, že nástroj funguje jako švýcarský nůž pro obchodníky. To kvůli tomu, že CRM obsahuje:

  • adresář klientů včetně historie všeho, co máte s klienty za sebou,
  • evidenci zakázek včetně prodejního trychtýře a informací, kolik zakázek je ve hře, za kolik a co je potřeba udělat, k jejich posunutí,
  • obchodní kalendář, kde je každá událost propojená se zakázkami a klienty.

Evidence klientů v CRM

Když řídíte obchod v Excelu, máte pravděpodobně několik tabulek, ve kterých evidujete klienty, zakázky, finance nebo termíny. Nevýhoda je, že čím víc se tabulky plní, tím jsou nepřehlednější, informace v nich hledáte dlouho a soubory se ztrácí po složkách a e-mailech.

CRM řeší tento problém tím, že jsou v něm informace pohromadě a lze je snadno vyfiltrovat. To ale není hlavní přednost – tou jsou informace, které v Excelu jednoduše evidovat nejdou. Ukážeme si to na příkladu z našeho RAYNET CRM.

V RAYNETím adresáři klientů evidujete:

  • základní údaje z rejstříku ARES,
  • hodnotu obchodního vztahu, 
  • kontaktní osoby,
  • nabídky a objednávky,
  • dokumenty a smlouvy
  • a hlavně historii veškeré e-mailové, telefonní i osobní komunikace.

Historii klienta v RAYNETu jen proscrollujete a máte přehled, co se s klientem řešilo.

Díky tomu má celý obchodní tým okamžitý přehled o tom, co se u kterého klienta v minulosti řešilo a jak dál postupovat. Aby takto CRM fungovalo i u vás, stačí, aby obchodníci nové informace od klientů poctivě evidovali.

Evidence zakázek v CRM

Evidování zakázek v Excelu vyžaduje ruční aktualizace, makra, ale především neumožňuje rychlý přehled nad stavem rozjednaných zakázek a finančním výhledem do následujících měsíců.

CRM jde o několik mílových kroků dál tím, že:

  • v přehledném prodejních trychtýři (pipeline) vidíte, kolik zakázek a v jaké hodnotě máte aktuálně na stole,
  • v jakém stavu zakázky jsou,
  • kdo je řeší 
  • a jaký krok je potřeba udělat, aby se posunuly do další fáze.

RAYNET CRM kromě toho v reálném čase odhaduje zisky na následující měsíce. Nebo vám ukáže, v jakých fázích nejčastěji končí neúspěšné zakázky, ať lépe víte, zda musíte zapracovat například na hledání relevantnějších leadů nebo na kvalitě nabídek.

Takto vypadá prodejní trychtýř v RAYNET CRM. V přehledném grafu vyfiltrujete třeba informace o tom, v které fázi prodeje se aktuálně nachází vaše zakázky.

Stejně jako u adresáře vám CRM tyto informace naservíruje, pokud je do CRM průběžně zapisujete (takže podobně jako u Excelu, jen s menším úsilím). Například když získáte novou zakázku, zapíšete do CRM její hodnotu, nebo když odešlete nabídku, přepnete v CRM zakázku do stavu „Odeslána nabídka“.

Automatizace rutinních činností

V porovnání s CRM stojí správa a úprava tabulek více času. Systém totiž dílčí administrativní úkony automatizuje. I proto spousta CRM vývojářů ráda používá heslo, že díky jejich nástroji budou obchodníci trávit více času s klienty a méně času datlováním u počítače.

Činnosti, které CRM automatizuje, se liší nástroj od nástroje. V RAYNETu jsou to například tyto:

  1. Když přidáváte nového klienta, systém většinu údajů vyplní za vás podle rejstříku ARES. 
  2. Přímo z CRM vygenerujete nabídku v PDF, do které se propíše hlavička klienta a zvolené produkty nebo služby.
  3. Nabídku pošlete rovnou z CRM, takže nemusíte otevírat e-mail.
  4. Vše, co v CRM vytvoříte (ať už je to nabídka, smlouva nebo událost v kalendáři) se automaticky propíše ke klientovi, k zakázce a na další místa, takže nic nepřepisujete.

Reporty, dokumenty a mobilní appka

A na závěr ještě tři dílčí přednosti CRM, které o parník zpříjemní obchodnické řemeslo.

Reporty z Excelu vyžadují nastavování funkcí, makra a vytváření grafů. A nezapomeňte na hororový scénář, kdy se některý z kolegů přeťukne a rozbije nastavený vzorec v tabulce. CRM za pár sekund vytvoří reporty z uložených dat a rovnou v barevných grafech. Třeba zisk za minulý kvartál máte na poradu připravený za pár sekund.

Do Excelu nemůžete vkládat dokumenty, do CRM ano. Nabídky, faktury nebo smlouvy si do CRM nejen nahrajete, ale také je v CRM klidně vytvoříte. V RAYNETu pak smlouvy rovnou s klientem i elektronicky podepíšete

Každé solidní CRM nabízí ještě mobilní aplikaci, která kromě důležitých funkcí desktopového CRM obsahuje i funkce vyvinuté do terénu. Třeba v RAYNET CRM máme autonavigaci ke klientům, diktování zpráv, čtečku vizitek nebo fotoaparát, přes který do CRM nahrajete třeba flipcharty ze schůzky.

Než CRM pořídíte, vyzkoušejte si ho

Počítejte s tím, že implementace CRM není jen o výměně excelových tabulek za přehlednější nástroj. Je to změna, která pravděpodobně promění váš obchodní proces – od klientů RAYNETu slýcháme, že u nich CRM změnilo celkový pohled na obchod, pracovní režim obchodníků nebo rovnou celou obchodní strategii.

Proto nechoďte do pořízení CRM poslepu. Pročtěte si nejprve články o tom, jak vybrat CRM, a před pořízením si nástroj otestujte. Většina vývojářů nabízí CRM se všemi funkcemi na pár týdnů zdarma. Třeba RAYNET si můžete vyzkoušet na 30 dní zdarma a bez závazků.

Vyzkoušet CRM

Sdílejte článek s přáteli

Autor článku

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.

Články, které by vás mohly zajímat

Překonání počátečního strachu “Bojím se, jestli to zvládnu.” Kdybych měl spočítat, kolikrát jsem tuto větu slyšel od mých mladších kolegů, ...
Workshopy, vzdělávání, konference – nicméně to všechno spíše pro vaše zaměstnance. Nezapomínáte přitom na sebe? Vzdělávání a rozvoj vedení firmy, ...
Majitelé a CEO pak padají do mikromanagementu, tedy nadměrné kontroly a detailního dohledu nad každým krokem zaměstnanců, čímž snižují produktivitu ...

Pomáháme k prosperující budoucnosti. Pojďme začít.

Funkční tipy a návody od specialistů z oboru napasované přímo na váš konkrétní byznys. Proto je můžete aplikovat okamžitě.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Společně si definujeme cíle a strategii, která nám ukáže směr. Pomocí dílčích kroků je budeme plnit a v průběhu času vyhodnocovat.

Přihlaste se k odběru novinek a získejte navíc ZDARMA e-book na často kladenou otázku "Jak prodat i s vyšší cenou"

Každý týden se můžete těšit na rady a tipy ze světa obchodu a podnikání, které vás budou posouvat k lepším výsledkům. E-book je skvělým začátkem pro tvorbu prodejní strategie, ve které se zákazník nerozhoduje podle nejnižší ceny, ale na základě hodnoty, kterou on sám v produktu vidí.

Odeslaním formuláře se souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Nezávazná konzultace

Na schůzce probereme vaši aktuální situaci a návrhy možných řešení, které budou dávat smysl a hlavně povedou k vašim cílům. Do 2 pracovních dní se s vámi spojíme a domluvíme si termín.

Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Počkejte ☝️ Už koluje po vašem obchodním oddělení PlayBook prodejních stylů? Stáhněte si ho ZDARMA

Odpoví vám na otázky jako:
⏱️ Jak uzavírat obchody rychleji a s menší námahou?
🤝 Jak mít dlouhodobě výkonný obchodní tým
💰 Jak duplikovat výsledky nejlepšího obchodníka?