...

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
Komunikační strategie: O budování brandu a využití sociální sítě LinkedIn s Lucií Zitterbartovou (Díl 12)

Komunikační strategie: O budování brandu a využití sociální sítě LinkedIn s Lucií Zitterbartovou (Díl 12)

Do dalšího dílu #Energeťáku jsme si pozvali komunikační expertku – Lucii Zitterbartovou, která se věnuje budování brandu skrz psané slovo a to tak, aby to mělo konkrétní výsledky na obchod. Jaké otázky v rozhovoru zazněly?

  • Jaké komunikační kanály využívat? 
  • Jak využít sociální síť LinkedIn k budování brandu? 
  • Jakou roli hraje psaná forma i v dnešní audiovizuální době? 
  • Je třeba nastavit zaměstnancům mantinely v jejich komunikaci na sociálních sítích? 

a spoustu dalších…

Odpovědi si můžete poslechnout v obsáhlém rozhovoru na Youtube, Spotify, Apple Podcast, SoundCloudu, nebo si přečíst ty nejdůležitější poznatky právě teď. 

Příběh značky 

Ať už jste majitelem, manažerem nebo třeba obchodníkem, je důležité prezentovat značku vaší firmy. Zde můžeme jenom hádat, nicméně pravděpodobně vaše firma není celosvětovým brandem jako je třeba Coca-Cola, Nike nebo Microsoft. O to víc, je důležité klást důraz na příběh vaší firmy a váš firemní brand. 

Jako individuální člověk můžete prodat svůj brand tím, že budete sdílet o vašich úspěších a o dopadech, jaké vaše práce má pro vaše zákazníky. Ideálně k tomu můžete využít známé profesní sociální sítě LinkedIn

Začněte s proč, jak a co

Ať už teď mluvíme o firmě nebo o osobním brandu – pravidlo platí stejné. Jasně komunikujte 3 kruhy (proč, jak, co).

  • PROČ – proč děláte to, co děláte? Našli jste díru na trhu, kterou se snažíte zaplnit? Pracujete v tomto sektoru, protože v tom vidíte tento konkrétní smysl? – Vysvětlujte vaše konkrétní proč zákazníkovi.
  • JAK – jak děláte svoji práci, jak řešíte konkrétní problémy klientů a jak komunikujete? Jaký dopad to má pro vaše zákazníky? – Komunikujte vaše “jak”.
  • CO – co přesně dodáváte na tento trh? Co je důležité pro vaše klienty? Nahlédněte pod pokličku vašich zákazníků a nebojte se jich zeptat, co na vás oceňují. 

Jakmile si budete jistí odpověďmi a ujasníte si směr, budete se o poznání lépe prezentovat. S prodejními příběhy se můžete obrátit na našeho specialistu Františka Školníka a s osobním brandem, stylem a prvním dojmem vám rád pomůže Dominik Plešinger.

Role psaného slova v dnešní době 

V dnešní moderní době, kdy jsme obklopení různými médii a audiovizuálními formáty obsahu, by se mohlo zdát, že psaná forma není až tak důležitá. Opak je však pravdou. 

Tvoříte teď spíš videa? I na ně potřebujete psaný scénář. Tvoříte mediální spoty? I na ně je potřeba psaného slova. Děláte různé rozhovory? Vsadíme se, že i na ně se připravujete psanou formou. 

Mějte na paměti, že každý člověk může preferovat něco jiného a psaný text to za sebou určitě ještě nemá a dlouhou dobu mít nebude.

Branding na sociálních sítích

Ať už se bavíme o psaných příspěvcích nebo popisu na vašem profilu, styl, kterým se budete prezentovat, ovlivňuje to, jak budete vnímáni vašimi zákazníky. Výběru sociálních sítích je celá kvanta a pokud nevíte, kde přesně byste měli být aktivní, zeptejte se, kde jsou vaši zákazníci a přesně tam buďte i vy

Jako startovní bod pro budování brandu (osobního i firemního) doporučujeme využívat profesní sociální síť – LinkedIn, kde můžete přijít k bonitnější klientele a být lépe vidět.

Pokud jako firma chcete, aby se vaši zaměstnanci (ale i vy jako majitelé a manažeři) na LinkedInu prezentovali, ulehčete jim tuto práci. Problém totiž může nastat v tom, že se zaměstnancům nebude chtít nic takového dělat. V tomto případě si dávejte záležet, abyste jasně komunikovali přidanou hodnotu této nové aktivity a jak to vašim zaměstnancům může pomoci (např. snazší akvizice klientů, zjednodušení cesty zákazníka apod.). 

Skvělou variantou může být tvorba příspěvků z audia, který např. obchodník může snadno nahrát po skončení byznysového meetingu a marketingové oddělení se už může snadno postarat o to, aby z toho vznikl nějaký hodnotný obsah na sociální sítě. 

Checklist pro vás 

  • komunikujte přidanou hodnotu 
  • jděte příkladem a pracujte na obsahu i vy 
  • domluvte spolupráci s marketingem (posílání audio nahrávek)
  • ptejte se zákazníků na feedback 

Mantinely komunikace 

Pokud se sami sebe ptáte, zda byste zaměstnancům měli nastavit určité mantinely v jejich komunikaci – je tady něco špatně

Vaši zaměstnanci už totiž dávno komunikují se zákazníky a dávno firmu prezentují. To, že to teď můžete vidět na zdi LinkedInu nic neznamená. 

Doporučujeme však, abyste si jasně stanovili pravidla na komunikaci politicko – společenských témat a dalších záležitostí, které mohou být kontroverzní. V tomto případě se dá totiž mnohem hůře odlišit, do jaké míry jsou názory osobní a do jaké míry jsou i firemní. V některých případech by to tak mohlo pošpinit jméno celé firmy

Copy na webu je prvním krokem k úspěchu

Alfou a omegou by měla být vaše webová stránka. Ať už je to váš osobní nebo firemní web – bez textu se to neobejde. V případě sociálních sítích si musíte být vědomi toho, že je to pořád jenom nástroj, jak se dostat k zákazníkům, základnou by však měl zůstat váš web. 

Sekce “o nás” není o vás 

Častou chybou, které se firmy na webu dopouštějí je špatná formulace a komunikace jejich hodnoty. Příkladem může být stránka “O nás,” kterou máte na webu. Protože i stránka “o nás” by i tak měla být o vašem zákazníkovi, který se chce dozvědět něco o sobě a co chce on jako zákazník od vás. 

Text typu: Naše firma byla založená v roce 2005, jsme nejlepší advokátní kanceláří, která vám zajistí ty nejkvalitnější služby v oblasti GDPR compliance apod… –  to zákazníkovi moc neřekne a navíc se obdobné informace dočte na dalších X webových stránkách. 

Stejně tak vám nebudou fungovat výroky typu – Náš zákazník je na prvním místě. 

Nebojte se zeptat

Vysvětlete vašemu zákazníkovi, co mu nabízíte a jak konkrétně mu můžete pomoci. Vylepšit text na vašem webu, aby to korespondovalo s potřebami vašich zákazníků, můžete tak, že se jich zkrátka zeptáte. Pohled zvenčí o tom, jaké informace by se chtěli zákazníci na vašich webových stránkách dozvědět je první krok, který byste měli podniknout. 

AI – dobrý pomocník, zlý pán 

S příchodem umělé inteligence nastává skvělá příležitost k tomu, abyste tvořili ještě více kvalitnější obsah. Neznamená to však, že se zbavíte externích nebo interních copywriterů a máte hotovo. Vygenerovaný text od umělé inteligence není tou pravou cestou. AI nástroj však můžete skvěle využít k doladění již napsaných textů, nebo zkrátka k vymyšlení nápadů na obsah. Nezapomeňte, že je u psaného slova stěžejní autenticita, která se nedá jen tak nahradit.

O tom, jak nadále využívat AI, jak se lépe prezentovat v digitálním světě, nebo jak nastavit mantinely zaměstnancům v jejich komunikaci na sítích, doporučujeme, abyste si pustili celý rozhovor. Lucii Zitterbartovou vyzpovídal náš specialista Petr Bernadič a vy tak můžete zajít do větších detailů copywritingu, osobního i firemního brandu a spoustu dalších věcí. 

Přejeme příjemný poslech. 

Pokud se chcete příště na něco zeptat i vy, poznat lidi z oboru, sdílet své know how mezi dalšími obchodníky, majiteli a manažeři – připojte se do facebookové skupiny Obchodníci, nebo do obdobné skupiny na LinkedInu – Obchodníci a podnikatelé. Těšíme se tam na vás. 

Host Energeťáku

Sdílejte článek s přáteli

Autor článku

Specialista na strategické řízení firem, obchodní strategie a zvyšování prodejů (founder Channel Partners holding)

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.