...

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
3 tipy, jak uspět v podnikání

3 tipy, jak uspět v podnikání

Víte, co mají společného úspěšné projekty a začínající firmy? Podle Filipa Soukupa je důležité splnit 3 věci a z každého projektu se může stát úspěšná firma.
Víte, co mají společného úspěšné projekty a začínající firmy? Podle Filipa Soukupa je důležité splnit 3 věci a z každého projektu se může stát úspěšná firma.

Založil jsem podnikatelský inkubátor, ve kterém jsem pomáhal nadšencům nejrůznějších byznys nápadů s jejich realizací a správným nasměrováním, aby byl projekt úspěšný a stal se prosperující firmou. Pozoroval jsem, co mají společného úspěšné projekty a začínající firmy. Jedná se o 3 témata, díky kterým vás bude podnikání bavit a zároveň bude v zisku.

První téma má dvě složky. Emoce a peníze. Možná si říkáte, proč jsou tyto dvě složky důležité. Já tvrdím, že bez nich byznys neuděláte a ukážu vám hned proč.

Představte si, že za vámi přijdu s nabídkou práce. Budete brát 100 tisíc korun měsíčně, jen to má dvě podmínky. Budete pracovat jenom pro mě a do důchodu nemůžete dát výpověď. Klasická osmihodinová pracovní doba od pondělí do pátku. A vaší náplní práce bude otáčení sešitu z jedné strany na druhou. 8 hodin denně, 40 hodin týdně, 160 hodin měsíčně, až do důchodu. 

Asi cítíte, že by vám ani ty peníze za to nestály. To platí i v podnikání. Je tam potřeba vášeň a zapálení. Pokud začnete podnikat v něčem jen pro peníze, aniž by vám to dávalo nějaký hlubší smysl, je to z dlouhodobého hlediska velmi těžko udržitelné.

To platí i v opačném případě. Opět vám nabízím práci na 8 hodin denně, 40 hodin týdně. Je to práce vašich snů. Něco, co vás bude nadosmrti naplňovat a nabídnu vám 8 tisíc korun měsíčně. Stálo by vám to za to? Asi ne.

Obě složky jsou velmi důležité a měly by být v bilanci. Jinak si můžeme vytvořit vlastní vězení a spíše se z toho stává rutina, které nás přestává bavit.

Tohle bude revoluce, jen to musím doladit

Hýčkání vlastních nápadů, ladění detailů, tajnosti okolo toho často projekty zabíjí. Neříkám, že musíte všechno všem prozradit, ale dokud nezačnete šířit své know how, tak se nikam nedostanete. Nedostanete svůj projekt do popředí, kde ho potřebujete mít, pokud chcete uspět. 

Často lidé ladí půl roku, rok, dva,… svůj produkt, následně ho přinesou na trh a zjistí, že ho nikdo nechce. Mohla se změnit cílová skupina, požadavky trhu, anebo jste si vůbec neudělali průzkum na začátku a nikdy o to nebyl zájem. Proto doporučuji sbírat zpětnou vazbu, ale vyhněte se 3F = Friends, Family, Fools. Ty vám často dají velmi zkreslený pohled a nedoporučuji na něm stavět byznys. 

Začněte chodit do komunit, kde je vaše cílová skupina nebo konkurence. Bavte se s nimi, získávejte názor od vaší cílové skupiny na váš produkt a mluvte o svém řešení. Na základě drobných zpětných vazeb můžete začít produkt přizpůsobovat, aby mělo úspěch na trhu. Je důležité vyvíjet produkt podle vaší cílovky, nikoliv podle vašich domněnek. 

Líbí? Tak to kup!

Když už se dostaneme do bodu , kdy nás to baví, bude to přinášet peníze, už jsme o tom někde mluvili a máme zpětnou vazbu, se kterou pracujeme, tak přichází ta nejtěžší fáze. Prodat to. 

Spoustě lidem se to nechce jít prodat. Proč? Je mnohem jednodušší za někým přijít a říct: „Kdybych měl tento produkt, toto řešení, dělal tuto službu, koupil by sis to?“ Spousta lidí v tu chvíli vypadá jako panáčci s kývací hlavou v autě. Určitě by si to vzali, kdyby to bylo. Když přejdete z fáze 1”kdybych” do fáze 2: „Tak si to kup, já to řešení mám“, začnou lidé couvat. Každopádně to je ta fáze, kdy dostáváte tu nejreálnější zpětnou vazbu. Testujete tím produkt, jeho cenovou hladinu, kterou můžete nastavovat a zjistíte, zda je trh připravený na vaše řešení. S prodejem se na nás můžete obrátit. Mrkneme společně na to na konzultaci, nebo doražte na workshop, kde získáte jak naše obchodní know how, tak můžete navázat další fajn spolupráce s dalšími účastníky.

Jak uspět na začátku?

Ve stručnosti najděte si věc, která vás baví a přináší peníze. Získávejte zpětnou vazbu a vyvíjejte produkt na základě ní, šiřte PR o své službě, produktu nebo o své osobě a prostě se rozhodněte to jednou prodat! 

Je úplně jedno, v jaké fázi produkt máte, jestli není úplně vyšperkovaný k dokonalosti, dotažený do konce, jestli mu něco málo chybí, ale prodejte to. Získejte prvního platícího zákazníka a s ním začněte vyvíjet další verzi softwaru nebo čehokoliv, co to bude. 

Ještě si dovolím jednu myšlenku na závěr. Aby mohly vznikat nové nápady, je potřeba palivo. Proto myslete i na dostatek kvalitního spánku, pohybu a zdravého jídla. Uvidíte, že se vám bude vše dařit mnohem více. S tím vám může pomoci například brožura Čas versus priority, kterou si můžete zdarma stáhnout v materiálech zdarma u nás na webu. 

Tip na závěr: Pro budování vašeho podnikání a realizaci podnikatelského nápadu si na začátku vytvořte lean canvas. Je to byznys plán na jednu A4, kde získáte cílové věci, na které se soustředit.

Ať se vám daří na vašich začátcích

Filip Soukup

Autor článku

Specialista na zvyšování výkonnosti obchodu (founder BoostUp, ex-Head of Development)

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.