...

Máte dotaz? Chcete poradit?

Po–Pá: 8.00–18.00
Vedení týmu: jak se z kolegy stát šéfem? 

Vedení týmu: jak se z kolegy stát šéfem? 

Povýšili vás ve firmě a vás teď čeká velká změna nejen v rámci vašich úkolů a zodpovědnosti, ale také fakt, že se stanete nadřízeným vašich kolegů?
Povýšili vás ve firmě a vás teď čeká velká změna nejen v rámci vašich úkolů a zodpovědnosti, ale také fakt, že se stanete nadřízeným vašich kolegů?

Povýšili vás ve firmě a vás teď čeká velká změna nejen v rámci vašich úkolů a zodpovědnosti, ale také fakt, že se stanete nadřízeným vašich kolegů? Nevíte, jak si vybudovat respekt a jak se celé role zhostit? Vyrovnejte se s novou rolí a vyhněte se problémům, které mohou nastat, díky našemu článku. 

Nová role, nové povinnosti 

S novou rolí přichází i nová zodpovědnost, nové povinnosti, úkoly, které jste doposud nedělali. Nastavit si priority a úkoly spojené s novou rolí může být zpočátku složité a vás může snadno přepadnout stres a tzv. syndrom podvodníka (imposter syndrom). Co to je? 

Syndrom podvodníka se projevuje pocity méněcennosti a pochybnostmi nad vašimi schopnostmi. Najednou se vám zdá, že měli povýšit někoho jiného, že vy na roli nestačíte, a že v ní nebudete dobří. Zde je důležité si uvědomit vaše schopnosti a dovednosti a připomenout si tvrdou práci, která vás dostala až do vedoucí pozice. Zásadní je vždycky záměr. Jděte do pozice s tím, že chcete pomoci tým rozvíjet a hledat nový potenciál. S respektem vůči druhým a s pokorou v tom, že je spousta dovedností, které se ještě potřebujete doučit. 

Pokud si v něčem opravdu nejste jistí, zjišťujte a nebojte si nechat poradit od zkušenějších. Nejděte si cestu k ideálnímu vzdělávání a posouvejte se dál, protože vždycky je kam. S dalšími manažery v podobné roli se můžete setkat i na našich workshopech

Nastavení priorit 

Jak už jsme zmiňovali, s novou rolí se váže spoustu úkolů a nových povinností, na které jste dříve nebyli zvyklí. Jak si tedy nastavit vaše priority? Rozplánujte si nejen den nebo týden, ale ideálně celý měsíc dopředu do bloků a aktivit, které jsou prioritní k dosažení výsledků. Rozvržením úkolů v rámci celého měsíce se pak můžete vyhnout pocitu, že vše musíte stihnout během jednoho dne. Celý pracovní sešit s mnoha dalšími tipy na plánování a stanovení priorit si můžete zdarma stáhnout zde.

Nastavte svůj mindset

Vlastnosti, které vás dělaly skvělým kolegou, neznamenají, že budete automaticky skvělým lídrem. Ve vedoucí pozici jste zodpovědní za výsledek týmu a hlavně si chtě nechtě musíte vybudovat respekt. Získání respektu je však potřeba si zasloužit a vyžaduje čas. Proto netlačte na pilu a buďte trpěliví. A ideálni si hned od startu se všemi vzájemně vyjasněte očekávání.

Zpětnou vazbu je třeba dávat, ale i přijímat 

Zpětná vazba by vždycky měla fungovat oboustranně, aby se tým a jeho výsledky mohly posouvat dál. Dávejte svým kolegům vědět, co udělali dobře, ale i co můžou udělat příště líp a jak. Zpětnou vazbu formulujte tak, aby byla vždy konstruktivní a nebylo to pouhé dehonestování něčí práce. Vždy se zeptejte i na zpětnou vazbu na vaši roli. Doptávejte se, co kolegům chybí z vaší strany a nebojte se konfrontace. Jedině tak zjistíte, na čem můžete zapracovat, a získávání respektu bude zas o něco jednodušší. 

Jste v roli leadera poprvé a nevíte si rady? Naučte se pracovat s různými typy chování členů týmu, jejich kompetencemi a motivací. Dorazte na náš workshop “Leadership 2.0 – Vedení týmu za vyššími výsledky” a staňte se uznávaným leaderem s hodnotami na správném místě. 

Petr Bernadič

Autor článku

CEO | Specialista na zvyšování ziskovosti, vedení týmů a obchod (founder Prospirio)

Máte dotaz? Chcete s něčím poradit?

Jsme tu pro vás. Můžete nám zavolat nebo napsat e-mail a určitě to společně vyřešíme.